رپورتاژ آگهی

مقایسه انواع کوره های صنعتی موجود در بازار

مقایسه انواع کوره های صنعتی موجود در بازار

در صنایع مختلف نیاز به تولید گرما با درجه بسیار بالا است، این گرما توسط کوره‌ های صنعتی تولید می‌شود. کوره های صنعتی بسیار زیادی در بازار وجود دارد که شما می‌توانید، متناسب با نیازهای خود آن را انتخاب کنید. با توجه به اهمیت خرید و قیمت کوره های صنعتی و نقش آن‌ها در صنایع مختلف در این مقاله تصمیم گرفتیم تا در خصوص این انواع کوره‌ های صنعتی به‌طور کامل صحبت کنیم و به مقایسه انواع کوره های صنعتی موجود در بازار بپردازیم.

انواع کوره های صنعتی

کوره صنعتی یکی از مهمترین تجهیزات صنعتی است که از آن برای اجرای گرم کردن مواد در صنایع مختلف استفاده می‌شود. از کوره های صنعتی در صنایع مختلف مانند ذوب آهن استفاده می‌شود. معمولا کوره‌هایی که حجم آن‌ها بالاتر از 15 لیتر باشد و با دمای بالاتر از 1500 درجه سانتی‌گراد کار می‌کنند، کوره صنعتی می‌گویند. کوره‌های صنعتی در انواع مختلف ساخته می‌شوند که در ادامه به معرفی و مقایسه انواع کوره های صنعتی موجود در بازار خواهیم پرداخت.

انواع کوره های صنعتی

کوره‌های بل (Blast Furnaces)

از کوره های صنعتی بل به منظور تولید فولاد و آهن از مواد معدنی مانند سنگ ‌آهن (آهن خام) استفاده می‌شوند. این کوره‌ها جزء اجزای کلیدی در صنعت فولاد ‌سازی هستند. از جمله مهمترین مزایای کوره های صنعتی بل می‌توان به مقاومت پوشش داخلی و همچنین طول عمر بالای این وسیله اشاره کرد. کوره‌های بل محیط بسیار مناسبی برای تولید محصولات با کیفیت فراهم می‌کند.

کوره‌های جعبه‌ای (Box Furnaces)

این کوره های صنعتی دارای یک محفظه مستطیلی یا جعبه‌ای برای انجام فرآیندهای حرارتی مختلف هستند. این کوره‌ها برای گرمایش و یا خنک کردن مواد با اندازه و شکل مختلف و در دماهای مختلف استفاده می‌شوند. این کوره‌ها می‌توانند دماهای مختلفی ایجاد کنند و به همین دلیل می‌توان از آن‌ها برای انجام فرآیندهای گرمایش، ذوب، تصفیه و حتی آزمایشگاهی مورد استفاده قرار گیرند. کوره‌های صنعتی جعبه‌ای آسانسورهای عمودی یا درب‌های کاملا درزگیری شده است که از ورود و خروج جریان هوا به داخل کوره جلوگیری می‌کند.

کوره‌های متالوژِی (Metallurgical Furnaces)

از این کوره‌ها برای متالوژی فلزات استفاده می‌شود. شکل این کوره های صنعتی تا حدودی شبیه به فرهای پیتزا هستند. این کوره‌ها برای تامین گرما و حرارت مورد نیاز برای انجام فرایند از روغن دیزل، گاز و حتی برق استفاده می‌کنند. فولادهای مختلف، شفت‌ها، چرخ دنده، شمش‌های آهن و .. با استفاده از این کوره های صنعتی ساخته می‌شوند. از جمله مهمترین مزایای این کوره می‌توان به مقاومت بالا و تخلیه بار اتوماتیک (در برخی از انواع کوره‌های آهنگری) اشاره کرد.

کوره‌های Pit

کوره‌های تحت گاز محافظ Pit (Pit Gas Carburizing Furnaces) از انواع کوره‌های حرارتی هستند که برای انجام فرآیند کاربوریزاسیون  (Carburizing) که یکی از فرآیندهای تصفیه سطحی فلزی است، به کار می‌روند. فرآیند کاربوریزاسیون، فرآیندی است که هدف اصلی آن افزایش کربن در سطح فلزی است. این فرآیند به تولید لایه‌های سطحی کربن در فولاد معمولی یا آهن می‌پردازد تا مقاومت به خستگی، سختی و مقاومت به سایش قطعه فلزی را افزایش دهد. با توجه به این موارد می‌توان متوجه شد که از این کوره‌ها برای ساخت فلزات بسیار با کیفیت و مقاوم استفاده می‌شود، معمولا قطعات خودرو و هواپیما با استفاده از این کوره‌ها ساخته می‌شود.

کوره‌های کوئنچ (Quench Furnaces)

همان‌طور که از نام این کوره مشخص است، از آن برای انجام کوئنچینگ (Quenching) در صنایع مختلف استفاده می‌شود. کوئنچینگ در واقع یکی از مهمترین مراحل در ساخت و تصفیه سطحی فلزات است که به افزایش سختی، مقاومت به خستگی و سایش قطعات فلزی می‌پردازد. کوئنچینگ به این صورت انجام می‌شود که ابتدا قطعه فلزی گرم می‌شود و سپس قطعه گرم به سرعت در یک محیط مبرد قرار می‌گیرد تا دمای سطح آن به سرعت کاهش یابد.

از کوره‌های کوئنچ به عنوان بخشی از فرآیند کوئنچینگ، برای خنک ‌کردن قطعات فلزی به سرعت و در شرایط کنترل شده استفاده می‌شوند. این کوره‌ها معمولا دارای مخزن‌ها یا وسایلی برای محیط مبرد (مانند روغن یا آب) هستند که دما و سرعت خنک‌ کردن مطابق با نیاز فرآیند تنظیم می‌شود.

کوره‌های دوار (Rotary Kilns)

کوره‌ های صنعتی دوار نوعی وسیله صنعتی است که از آن برای انجام فرآیندهای گرمایش و پخت مواد مختلف در صنایع به کار می‌روند. این دستگاه‌ها به شکل سیلندری و بزرگ با قابلیت چرخش به دور محور خود ساخته می‌شوند و دمای بسیار بالایی تولید می‌کنند. از کوره‌های دوار برای پخت مواد معدنی مختلف به منظور تولید سیمان استفاده می‌شوند. در این صنعت، سنگ ‌آهن و خاک رس به همراه مواد دیگر در کوره‌های دوار پخته شده و به سیمان تبدیل می‌شوند. علاوه بر صنعت ساخت سیمان از کوره های صنعتی دوار در صنایع مختلف دیگر مانند معدن، شیمیایی، کاغذ و .. استفاده می‌شود.

کوره‌های حمام نمک (Salt Bath Furnaces)

کوره‌های حمام نمک نوعی از کوره های صنعتی هستند که از آن برای انجام فرآیندهای حرارتی و تصفیه سطحی قطعات فلزی با استفاده از حمام نمک مذاب به کار می‌روند. در این کوره‌ها، نمک مذاب (معمولاً نمک کلرید سدیم) به عنوان محیط حرارتی و تصفیه‌ کننده استفاده می‌شود. در کوره‌های حمام نمک فرایند گرم شدن به این صورت انجام می‌شود:

  1. قطعه فلزی که نیاز به تصفیه و یا حرارت‌دهی دارد، وارد حمام نمک مذاب در کوره می‌شود.
  2. نمک مذاب کاملا گرم می‌شود و دمای آن تا حد دلخواه بالا می‌رود.
  3. قطعه فلزی تا دماهای مذکور گرم شده و به تدریج تصفیه و یا حرارت داده می‌شود.

این کوره های صنعتی حمام نمک برای تصفیه سطحی قطعات فلزی به منظور حذف ناخالصی‌ها، اکسیدها و افزایش مقاومت به سایش و خستگی در قطعات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. صنایع خودروسازی، تولید پیچ و مهره از جمله مهمترین صنایعی است که از این نوع کوره استفاده می‌کنند.

کوره‌های تمپرینگ (Tempering Furnaces)

کوره‌های تمپرینگ در واقع کوره های صنعتی هستند که از آن‌ها برای انجام فرآیند تمپرینگ (Tempering) بر روی قطعات فولادی و فلزی به کار استفاده می‌شود. فرآیند تمپرینگ به منظور کاهش سختی اولیه قطعات فولادی و افزایش مقاومت به شکست آنها بر روی فلزها انجام می‌شود. کوره‌های تمپرینگ دارای کنترل دقیق دما و زمان هستند تا بتوانند فرآیند تمپرینگ را با دقت هرچه بیشتر انجام دهند و خواص مکانیکی مورد نظر در قطعات فولادی را تنظیم کنند. این دستگاه‌ها در صنایعی مانند ساخت قطعات ماشین‌آلات، ابزار سازی و صنایع فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کوره‌های خلاء (Vacuum Furnaces)

این کوره‌ها نوعی از کوره‌ های صنعتی هستند که در محیط خلاء یا فشار پایین کار می‌کنند. معمولا از این کوره‌ها برای تصفیه سطحی مواد مانند نیتریدها، کربوریدها، اکسیدها و تصفیه سطحی دیگر مواد فلزی استفاده می‌شود.

*‌ در بالا با برخی از مهمترین انواع کوره صنعتی آشنا شدید، انتخاب بهترین کوره صنعتی از بین موارد بالا به نیازهای شما بستگی دارد و بهترین کوره صنعتی، کوره‌ای است که با نیازهای شما مطابقت داشته باشد. البته کوره های صنعتی و ریخته‌گری در انواع مختلف دیگر مانند کوره کوپلا، کوره های ریخته‌گری القایی، کوره های ریخته‌گری روباز، کوره های ریخته‌گری بوته‌ای، کوره‌های قوس الکتریکی، کوره‌های تشعشعی و .. دارند که صحبت کردن در خصوص همه آن‌ها در حوصله این مقاله نمی‌گنجد.

قیمت کوره های صنعتی

قیمت کوره صنعتی به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان به‌طور دقیق قیمتی برای آن اعلام کرد. برخی از عوامل مهم که تاثیر زیادی بر قیمت کوره صنعتی دارند عبارتند از:

  1. ابعاد کوره و ظرفیت آن بر اساس اندازه قطعاتی که باید در داخل آن حرارت ببینند، تعیین می‌شود. هر چقدر کوره بزرگتر باشد، قیمت آن بیشتر خواهد بود.
  2. کوره‌های مختلف قیمت مختلف دارند، نوع کوره‌ای که شما خریداری می‌کنید بر قیمت نهایی کوره صنعتی موثر خواهد بود.
  3. کیفیت متریالی که کوره از آن ساخته شده است بر قیمت نهایی محصول تاثیر بسیار زیادی دارد.
  4. برند تولید کننده کوره نیز یکی از مهمترین عوامل موثر بر قیمت محصول است. کوره های صنعتی که توسط برندهای با کیفیت‌تر ساخته می‌شوند، معمولا قیمت بالاتری نسبت به سایر کوره های صنعتی دارند.
  5. امکاناتی مانند سیستم‌های کنترل دقیق دما، ایمنی در هنگام کار و سایر تجهیزات اضافی بر قیمت نهایی محصول موثر هستند.
  6. اگر کوره به صورت سفارشی و فقط مخصوص شما طراحی شده باشد، قیمت بالاتری خواهد داشت.

سخن آخر

قیمت کوره های صنعتی به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد و نمی‌توان گفت که کوره صنعتی فلان قیمت را دارد. اگر قصد خرید کوره صنعتی را دارید به شما توصیه می‌کنیم که تولید کننده‌ها و تامین‌ کنندگان مختلف تماس بگیرید تا قیمت و مشخصات مدل‌های مختلف را مقایسه کنید. یکی از بهترین و معتبرترین شرکت‌ها در زمینه تولید و فروش کوره های صنعتی، صنایع تولید دیتا است.

صنایع تولید دیتا که نمایندگی زیمنس در لاله زار است با بیش از نیم قرن تجربه در کنار شما است تا محصولات مختلف مانند خرید و قیمت سیم المنت کانتال سوئد ، خرید و قیمت کوره های صنعتی، خرید محصولات شرکت زیمنس و .. را به راحتی و با خیال آسوده از اصل بودن محصول انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص نحوه خرید و ثبت سفارش در صنایع تولید دیتا می‌توانید از کانال‌های ارتباطی زیر استفاده کنید:

آدرس: تهران، خ لاله زار جنوبی، ساختمان ادیسون، طبقه دوم، پلاک ۶۴

شماره تماس: ۳۶۶۱۷۴۸۲ ۰۲۱ | ۳۶۳۴۹۳۲۷ ۰۲۱ | ۰۹۰۲۱۳۲۹۴۳۲ ۳۳۹۷۷۷۴۹-۵۹ ۰۲۱| ۰۹۲۰۱۳۲۹۴۳۲

ایمیل: tolid.data@gmail.com

شماره فکس: 33930787 – 021

دیدگاهتان را بنویسید