رپورتاژ آگهی

چگونه از کلاهبرداران بازارهای مالی در امان بمانیم؟ + معرفی روش‌های تشخیص کلاهبرداری

چگونه از کلاهبرداران بازارهای مالی در امان بمانیم؟ + معرفی روش‌های تشخیص کلاهبرداری

همانند سایر بازارهای سودآور، جای کلاهبرداری در فارکس و ارز دیجیتال نیز خالی نمانده است. کلاهبرداران از فرصت‌های موجود در بازارهای مالی و دانش و مهارت پایین معامله‌گران استفاده کرده و سودهای بسیاری را به نفع خود برداشت می‌کنند.

کم نیستند قربانیان این افراد‌سود جو که با خوش‌بینی و امید به درآمدهای میلیون دلاری وارد بازارهای مالی شده‌اند، با وعده‌های پر زرق و برق کلاهبرداران فریب خورده و با حسابی خالی روبرو شده‌اند و دست آخر با ناامیدی از بازار خارج می‌شوند.

آشنایی با روش‌های کلاهبرداری و آموختن نکاتی که بتوان موقعیت‌های کلاهبرداری را تشخیص داد می‌تواند کمک بزرگی برای فعالان بازار فارکس باشد.

در ادامه با انواع روش‌های کلاهبرداری در فارکس آشنا شده و مختصری در مورد نکات مهم در شناسایی و تشخیص هشدار کلاهبرداری توضیح می‌دهیم.

کلاهبرداری در فارکس چیست؟

سودهای کلان نهفته در بازارهای مالی نظر هر کسی را به خود خود جلب کرده است. طمع کسب درآمد میلیاردی طیف وسیعی از افراد را از هر قشر و با هر سطح آگاهی به ورود به بازارهای مالی تشویق می‌کند.

در بین فعالان بازارهای مالی افراد با هر سطح تجربه و دانش مشغول به‌کار هستند که با دیدن روندهای هیجانی در بازار کنترل خود را از دست داده و یا فریب وعده‌های پر زرق و برق را خورده و سرمایه بسیاری را از دست داده اند و با افسردگی از بازار خارج می‌شوند.

کلاهبرداران که روشی راحت‌تر را در پیش گرفته‌اند از این نا آگاهی و کم تجربگی استفاده کرده و موج سنگین سرمایه ها را به سمت حساب‌های خود هدایت می‌کنند.

روش‌های کلاهبرداری متنوعی هم در بازار ارز دیجیتال و هم در فارکس مورد استفاده افراد سودجو است که آشنایی با این روش‌ها می‌تواند کمکی برای حفاظت دارایی‌‌ها باشد. در ادامه به تعدادی از این روش‌ها اشاره می‌کنیم.

انواع روش‌های کلاهبرداری در فارکس

طرح‌های پانزی در فارکس: این طرح‌ها در ازای سرمایه‌گذاری، بازده بالایی را به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهند. با این حال، کلاهبرداران به‌جای انجام معاملات واقعی، از وجوه سرمایه‌گذاران جدید برای پرداخت به سرمایه‌گذاران قبلی استفاده می‌کنند. در نهایت، این طرح سقوط می‌کند و سرمایه‌گذاران پول خود را از دست می‌دهند.

کارگزاران جعلی فارکس: این کلاهبرداران به‌عنوان کارگزاران قانونی ظاهر می‌شوند و با پیشنهاد اهرم بالا، اسپرد پایین و سایر مزایا، به جذب معامله‌گران اقدام می‌کنند. آنها اغلب از پلتفرم‌های معاملاتی جعلی استفاده می‌کنند و ممکن است معاملات را دستکاری کنند تا معامله‌گران پول خود را از دست بدهند. این بروکرها همچنین ممکن است به معامله‌گران اجازه ندهند وجوه خود را برداشت کنند.

کلاهبرداری با فروش سیگنال در فارکس: این کلاهبرداری‌ها شامل افراد یا شرکت‌هایی می‌شود که ادعا می‌کنند دانش خود یا الگوریتم‌های پیشرفته‌ای دارند که می‌توانند حرکات بازار فارکس را پیش‌بینی کنند. آنها پیشنهاد می‌کنند این اطلاعات را بفروشند یا از آن برای انجام معاملات از طرف معامله‌گران استفاده کنند. با این حال، اطلاعات یا معاملات اغلب بی ارزش و یا حتی مضر هستند، که منجر به زیان قابل توجهی برای معامله‌گران می‌شود.

فرصت‌های سرمایه‌گذاری جعلی: این کلاهبرداری‌ها شامل افراد یا شرکت‌هایی می‌شود که ادعا می‌کنند به فرصت‌های سرمایه‌گذاری انحصاری فارکس دسترسی دارند که بازده بالایی ارائه می‌کنند. با این حال، این سرمایه‌گذاری ها اغلب وجود ندارند و کلاهبرداران از وجوه برای ثروتمند شدن خود استفاده می‌کنند.

چگونه از کلاهبرداران بازارهای مالی در امان بمانیم؟ + معرفی روش‌های تشخیص کلاهبرداری

شناسایی کلاهبرداری در فارکس

سوال مهمی که در اینجا مطرح می‌شود این است که در این بازار پر از خطر چطور می‌توانیم پیشنهادهای کلاهبرداری در فارکس را از پیشنهادهای واقعی تفکیک کنیم؟

در ادامه چند نکته در مورد نحوه شناسایی کلاهبرداری در فارکس ارائه می‌دهیم.

مراقب وعده‌های بازدهی بالا باشید: ممکن است با فرصت سرمایه‌گذاری خیلی خوبی مواجه شوید که با وجود ارائه آپشن‌های به‌ظاهر پر سود معقول به‌نظر نمی‌رسد، در این حالت بهتر است با نگاهی تردید آمیز به این فرصت نگاه کنید. از کارگزاران یا معامله‌گرانی که وعده بازدهی بالا را می‌دهند اجتناب کنید، زیرا این امر در بازار فارکس واقع‌بینانه نیست.

تحقیق کنید: قبل از سرمایه‌گذاری در هر فرصت فارکس، مطمئن شوید که در مورد کارگزار یا معامله‌گر به‌طور کامل تحقیق کرده‌اید. وضعیت نظارتی آنها را بررسی کنید و به‌دنبال بررسی سایر معامله‌گران باشید. همچنین مراقب پیشنهادات ناخواسته باشید، به‌خصوص از طرف افراد یا شرکت‌هایی که هرگز نامی از آنها نشنیده‌اید.

مجوزها و مدارک قانونی بروکرها و سبدگردان را بررسی کنید: مطمئن شوید که کارگزار یا معامله‌گری که در نظر دارید توسط یک مقام مالی معتبر تایید شده است. این‌کار می‌تواند کمکی برای محافظت از سرمایه‌گذاری شما باشد. همچنین اطمینان حاصل کند که کارگزار یا معامله‌گر از استانداردها و دستورالعمل‌های خاصی پیروی می‌کند.

مراقب درخواست‌های اطلاعات شخصی یا انتقال پول باشید: اگر یک کارگزار یا معامله‌گر اطلاعات شخصی را بخواهد یا از شما درخواست کند که مستقیماً به آنها پول منتقل کنید، ممکن است یک کلاهبرداری باشد. کارگزاران و معامله‌گران قانونی نباید اطلاعات شخصی فراتر از آنچه برای فرآیند راه‌اندازی حساب ضروری است درخواست کنند و باید روشی امن برای انتقال وجه ارائه دهند.

مراقبت سایت‌های کلاهبرداری باشید:اولین راه آشنایی هر معامله‌گری در بازار مالی سایت بروکرها ست. بهتر است قبل از افتتاح حساب در کارگزار به چند نکته توجه کنید. در سایت‌های کلاهبرداری به علت عمر کوتاهی که برای فعالیت در نظر گرفته شده، معمولاً برای طراحی سایت و هاست و دامنه هزینه زیادی صرف نمی‌شود.

نکته دیگری که در سایت‌های کلاهبرداری دیده می‌شود نداشتن سابقه فعالیت طولانی است. بررسی سابقه نیز می‌تواند به‌عنوان هشداری برای فعالیت بروکر باشد.

ترافیک و حجم بازدید کننده‌ها در یک سایت می‌تواند نشانی از فعالیت بروکر باشد. سایتی که بازدیدکننده بسیار با پراکندگی جغرافیای بالا دارد می‌تواند نشانی از فعالیت بهتر و معتبر‍‌تر داشته باشد.

با وجود خطرات فعالیت در بازار سرمایه می‌توان با رعایت نکاتی ساده و در نظر گرفتن چند معیار مهم از بروز ضررهای سنگین جلوگیری کرده و احتمال مواجه با حساب‌های خالی را به حداقل خود رساند.

  • زمان فعالیت در فارکس برای مدیریت سرمایه اهمیت ویژه‌ای قائل شوید.
  • برای بالابردن سطح دانش خود تلاش کنید.
  • بر اساس هیجان و احساسات وارد معامله نشوید.
  • در انتخاب بروکر دقت کنید. با وسواس تمام جزئیات را در مورد بروکرها بررسی کنید.

 

همواره سرمایه‌گذاری در بازارهای مالی با خطرات بسیاری همراه است. علاوه‌بر خطرات سرمایه‌گذاری ناشی از عوامل ایجاد هیجان در بازار و اشتباهات مدیریت سرمایه، کلاهبرداری در فارکس نیز ریسکی مضاعف به فعالان بازار مالی تحمیل می‌کند.

چگونه از کلاهبرداران بازارهای مالی در امان بمانیم؟ + معرفی روش‌های تشخیص کلاهبرداری

در این مطلب با خطر کلاهبرداری در فارکس آشنا شدیم و مختصری در مورد انواع روش‌های رایج کلاهبرداری توضیح دادیم. نکات ساده‌ای آموختیم تا بتوانیم پیشنهادها و ابزارهای کلاهبرداری در فارکس را شناسایی و از دارایی خود حفاظت کنیم.

با همه این ابزارها و رعایت نکات ساده، خطر فعالیت در بازارهای مالی همواره ادامه خواهد داشت و هیچ‌گاه نمی‌توان این ریسک را از بین برد و فقط می‌توانیم امیدوار باشیم که با افزایش آگاهی و مهارت احتمال وقوع را به کمترین میزان کاهش دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید