رپورتاژ آگهی

راهنمای خرید لوله و اتصالات برای لوله کشی ساختمان

راهنمای خرید لوله و اتصالات برای لوله کشی ساختمان

انواع مختلفی از لوله های لوله کشی برای ساختمان های مسکونی یا تجاری وجود دارد. لوله های لوله کشی مانند  PEX، مس و پی وی سی معمولاً بسته به کاربرد و محل نصب آنها استفاده می شود. همچنین انواع لوله های دیگر مانند گالوانیزه و برنجی نیز وجود دارد. این نوشته راهنمای خرید لوله و اتصالات برای لوله کشی ساختمان می باشد.  اگر قصد خرید لوله و اتصالات پلاستیکی را دارید می توانید آخرین لیست قیمت آذین را در سایت پاساپ مشاهده کنید.

با انواع مختلف مواد لوله کشی آشنا شوید

گاهی اوقات پروژه های لوله کشی می تواند دلهره آور باشد، به خصوص برای افرادی که تازه وارد شغل لوله کشی شده اند. اگر در حال بازسازی خانه یا تعویض لوله های قدیمی هستید، اولین قدم این است که بفهمید از چه موادی برای لوله کشی استفاده کنید. انتخاب لوله کشی کار سختی است، اما اگر مزایا و معایب همه انواع اصلی مواد لوله کشی را بدانید، می توان آن را آسان کرد. این چیزی است که در این نوشته به آن خواهیم پرداخت.

قبل از اینکه بتوانید تصمیم بگیرید از چه نوع لوله ای استفاده کنید، باید در نظر بگیرید که برای چه چیزی استفاده می شود. آیا برای لوله کشی آب نیاز است؟ یا برای فاضلاب؟ آیا در فضای باز خواهد بود؟ سرپوشیده؟ زیر زمین؟ فشار بالا یا کم؟ همانطور که می بینید، قبل از تصمیم گیری باید به سؤالات زیادی پاسخ دهید.

راهنمای خرید لوله و اتصالات برای لوله کشی ساختمان

لوله و اتصالات پی وی سی

وقتی که به انواع مختلف لوله برای لوله کشی نگاه می اندازیم، پی وی سی به دلیل هزینه کم، وزن کم، سهولت نصب و یکپارچگی ساختاری چشمگیر، فقط به چند مورد از ویژگی های عالی آن اشاره می کند. پی وی سی (که مخفف پلی وینیل کلراید است) نوعی لوله پلاستیکی است که از سیستم لوله و اتصالات متصل به پرایمر PVC و سیمان برای انتقال مایع استفاده می کند.

PVC معمولاً ارزان‌ترین قیمت را برای هر متر دارد، با یک سیستم اندازه‌گیری تا حد زیادی ثابت و بدون خطر زنگ زدگی. همچنین بسیار موثرتر از لوله های فلزی عایق کاری می کند. پی وی سی، صرف نظر از کیفیت عالی آن، دارای چند اشکال است. اولاً برای استفاده از آب گرم رتبه بندی نشده است و در دمای بالاتر از 140 درجه فارنهایت شروع به خراب شدن می کند. دوم، بسیاری از قوانین ساختمانی اجازه استفاده از لوله پی وی سی را برای آب آشامیدنی نمی دهند. به این دلیل است که PVC در معرض اشعه ماوراء بنفش می تواند خورده و مواد سمی را در محتویات خود آزاد کند.

کاربردهای متداول PVC: زهکشی توالت، زهکشی سینک و زهکشی وان/حمام.

لوله و اتصالات پی وی سی CPVC

CPVC (پلی وینیل کلرید کلردار) پی وی سی است که یک کلر اضافی را پشت سر گذاشته است. این ممکن است خیلی مهم به نظر نرسد، اما مشکلات عمده PVC را حل می کند.CPVC می تواند دماهای بالاتری را تحمل کند و برای کاربردهای آب گرم ایمن است. همچنین برای آب آشامیدنی رتبه بندی شده است. در حالی که کمی گرانتر از PVC معمولی است، CPVC هنوز یک گزینه لوله کشی کم هزینه است که می تواند به عنوان مواد اولیه لوله برای کل سیستم لوله کشی ساختمان عمل کند.

در واقع CPVC به قدری مفید است که اغلب برای تعویض لوله های مسی هنگام تعمیر یا به روز رسانی سیستم ها استفاده می شود. در مقایسه با مس، تقریباً همیشه گزینه هوشمندتر است. نصب CPVC به اندازه لوله مسی بلند، سنگین، گران یا سخت نیست. از مزایای اصلی مس می توان به تحمل فشار بالای آن و اینکه با دماهای پایین بهتر برخورد می کند. اگر آب در CPVC یخ بزند، لوله ممکن است ترک بخورد، بنابراین فقط برای استفاده در فضای داخلی توصیه می شود.

کاربردهای رایج CPVC: لوله کشی خانه، آب گرم، آب آشامیدنی، زهکشی آب گرم.

لوله و اتصالات PEX برای لوله کشی

PEX (مخفف پلی اتیلن متقاطع) نوعی لوله پلاستیکی است که از پلی اتیلن با چگالی بالا ساخته شده است. این یک نوآوری نسبتاً جدید در دنیای لوله کشی است، اما این بدان معنا نیست که قبلاً مشهور نیست. لوله PEX بادوام است و توانایی تحمل فشار و دمای بالا را دارد. همچنین ارزان است و هزینه خرید و نصب آن بسیار کمتر از مس است. اما آنچه واقعاً لوله PEX را از بقیه متمایز می کند انعطاف پذیری آن است.PEX را می توان به معنای واقعی کلمه خم کرد، منحنی کرد و بدون استفاده از یراق آلات در گوشه ها حرکت کرد!

هنگامی که نیاز به اتصالات در سیستم های PEX وجود دارد، اتصالات معمولاً از برنج ساخته می شوند که یک هاب جامد را فراهم می کند. برای ایجاد اتصالات، کاربران نیازی به چسب، سیمان یا جوش ندارند. در عوض، حلقه های چین دار فلزی برای فشار دادن لوله به اتصالات استفاده می شود. برای ایجاد این اتصالات باید از یک ابزار چین دار مخصوص استفاده شود .PEX که در برابر مواد شیمیایی و خوردگی نیز بسیار مقاوم است، چند جنبه منفی نیز دارد. مانند PVC و CPVC قابل بازیافت نیست. لوله PEX همچنین در نور ماوراء بنفش بسیار سریع تخریب می شود، بنابراین برای استفاده در فضای باز رتبه بندی نمی شود. از مشهورترین برند های این نوع لوله پلاستیکی در ایران لوله و اتصالات نیوپایپ می باشد.

کاربردهای رایج PEX: خانه‌های جدید، بازسازی، مناطق با تهویه کم.

لوله و اتصالات مسی در لوله کشی

لوله های مسی از دهه 1960 استاندارد سیستم های لوله کشی بوده است. این به دلیل بسیاری از ویژگی های عالی آن، از جمله تحمل فشار بالا، درجه حرارت چشمگیر، و مقاومت های شیمیایی گسترده است. مس یک ماده سخت است که می تواند برای مدت طولانی دوام بیاورد. جایی که مس، حتی با وجود تمام نوآوری های جدید در لوله کشی، همچنان به درخشش خود ادامه می دهد، کاربردهای دمای پایین است. بر خلاف PVC و CPVC در هنگام یخ زدن آب در داخل لوله ترک نمی خورد و نمی ترکد.

مس با وجود تمام مزایایی که دارد، از بسیاری جهات عقب است. اول، و مهمتر از همه، مس گران است. نه تنها قیمت خود لوله چندین برابر CPVC یا PEX است، بلکه نصب آن گرانتر است و به متخصصی نیاز دارد که جوشکاری را بلد باشد. جدا از قیمت، لوله های مسی نیز بلند و سنگین هستند. در نهایت، مس گرما را هدایت می کند، به این معنی که دمای آب گرم را به خوبی حفظ نمی کند. علیرغم اینکه مس در گذشته چقدر رایج و استاندارد بوده است، ممکن است بخواهید از مواد پلاستیکی مدرن تری استفاده کنید.

کاربردهای رایج مس: لوله کشی تجاری و مسکونی، آب آشامیدنی.

لوله و اتصالات برنجی

لوله‌کشی برنجی حتی گزینه‌ای قدیمی‌تر از مس است که مزایای مشابهی دارد. به طور طبیعی در برابر خوردگی آب و بسیاری از مواد شیمیایی مقاومت می کند. همچنین دارای استحکام چشمگیری است، با دیوارهای ضخیم تر از مس. این امر برنج را به یکی از بهترین انواع لوله کشی برای سیستم های فشار قوی تبدیل می کند. همچنین این ماده ای است که اکثر لوله کش ها با آن آشنا هستند و نحوه نصب آن را می دانند که هنگام استفاده از پیمانکار مفید است.

با این حال، برنج مشکلاتی مشابه مس دارد، به همین دلیل است که معمولاً دیگر به عنوان یک ماده لوله کشی مورد استفاده قرار نمی گیرد. علاوه بر سر و صدا، وزن و هزینه، برنج همچنین می تواند حاوی مقادیر کمی سرب باشد. امروزه، بیشتر برنج ها بدون سرب هستند، اما هرگز نباید مواد برنجی لوله کشی برای سیستم های آشامیدنی خریداری کنید تا زمانی که مطمئن شوید 100٪ بدون سرب هستند.

کاربردهای رایج برنجی: خطوط تامین آب، خطوط گاز.

لوله کشی به لوله و اتصالات گالوانیزه

لوله های گالوانیزه معمولا از فولاد یا آهن ساخته می شوند. کلمه “گالوانیزه” به پوشش روی این لوله ها و اتصالات اشاره دارد. پوشش ظاهری خاکستری براق به لوله ها می دهد و آنها را در مقاومت در برابر زنگ زدگی عالی می کند. فلز گالوانیزه اغلب در ساخت و ساز استفاده می شود، اما برای لوله های آب نیز کار می کند. یکی از مفیدترین ویژگی های لوله گالوانیزه این است که به دلیل استحکام می توان آن را در فضای باز یا زیر زمین نصب کرد.

لوله گالوانیزه نباید برای گاز استفاده شود، زیرا گاز می تواند پوشش گالوانیزه را حذف کند. بسته به اینکه با آهن یا فولاد کار می کنید، نصب این سیستم ها نیز ممکن است دشوار باشد.
کاربردهای متداول گالوانیزه: خطوط تامین آب، کاربردهای زیرزمینی و فضای باز.

جمع بندی: خرید لوله و اتصالات مناسب لوله کشی

در این نوشته که به عنوان راهنمای خرید لوله و اتصالات می توانید استفاده کنید به بررسی مواد مختلف برای لوله کشی پرداختیم در صورتی که نیاز به خرید لوله و اتصالات لوله کشی دارید می توانید با سایت پاساب مراجعه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید