رپورتاژ آگهی

خداحافظی با جاروبرقی پر سر و صدا با چند راهکار ساده

علت صدای زیاد جاروبرقی

یکی از مشکلات آزاردهنده در بسیاری از جاروبرقی ها، سروصدای زیاد آنها است که به دلایل مختلف گاهی بیش از اندازه افزایش پیدا می کند. بهتر است تا حد امکان با استفاده درست از دستگاه از ایجاد صدای زیاد در جاروبرقی جلوگیری کنید. اما اگر به هر دلیل در حین جارو کشیدن متوجه صدای زیاد از آن شدید، با روش های مختلف می توان جاروبرقی را به سکوت دعوت کرد! در ادامه چند راهکار و روش مناسب برای کم کردن صدای جاروبرقی ارائه می دهیم.

علت صدای زیاد جاروبرقی چیست؟

قبل از اراده راهکارهای مناسب برای کم کردن صدای جاروبرقی، ابتدا باید بررسی کنیم که چه چیزی باعث ایجاد این مشکل می شود؟ قطعا با دانستن علت صدای زیاد آن می توان راهکار بهتری را انتخاب کرد. از اصلی ترین دلایل ایجاد این صدا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

پر شدن کیسه یا مخزن جاروبرقی

اولین قدم برای بررسی علت صدای زیاد جاروبرقی، چک کردن کیسه یا مخزن آن است. اگر کیسه یا مخزن پر باشد، مکش دستگاه کاهش می‌یابد و موتور برای جبران این افت مکش، بیشتر کار می‌کند که منجر به افزایش صدا می‌شود. توجه داشته باشید که پر شدن کیسه جاروبرقی شاید در حاضر اهمیت زیادی نداشته باشد، اما می تواند در نهایت باعث سوختگی موتور شود. در نتیجه برای اینکه از پرداخت هزینه های هنگفت برای تعمیرات جاروبرقی در منزل خلاص شوید، بهتر است کیسه آن را مرتب خالی یا تعویض کنید.

صدای زیاد جاروبرقی به دلیل پر بودن کیسه

گرفتگی فیلترها

جاروبرقی‌ها دارای فیلترهای مختلفی مانند فیلتر موتور، فیلتر HEPA و فیلتر اسفنجی هستند که به مرور زمان با گرد و غبار و آلودگی‌ها مسدود می‌شوند. گرفتگی فیلترها می‌تواند جریان هوا را مختل کند و باعث افزایش صدای جاروبرقی شود. براحتی می توان متناسب با نوع و مدل جاروبرقی فیلتر مناسب را خریداری و آن را تعویض کنید.

مشکل در پروانه موتور

پروانه موتور جاروبرقی وظیفه‌ی ایجاد مکش هوا را بر عهده دارد. اگر پروانه موتور دچار شکستگی، ترک خوردگی یا ساییدگی شده باشد، می‌تواند صدای زیادی تولید کند. در این شرایط بهترین کار تماس با نمایندگی تعمیر جاروبرقی سامسونگ در تهران و سایر برندها است. چون تعمیر و تعویض این قطعه نیاز به تجربه دارد.

مشکل در بلبرینگ موتور

بلبرینگ‌ها وظیفه‌ی روان‌سازی حرکت قطعات متحرک موتور را بر عهده دارند. اگر بلبرینگ‌ها فرسوده، خشک یا آسیب‌دیده باشند، می‌توانند صدای جیرجیر یا ناله ایجاد کنند. این مشکل در اغلب جاروبرقی های قدیمی که مدت طولانی از آنها استفاده شده رایج است.

مشکل در لوله خرطومی و اتصالات

اگر لوله خرطومی جاروبرقی دچار پارگی، سوراخ یا نشت هوا باشد، می‌تواند صدای سوت ایجاد کند. علاوه براین، احتمال مسدود شدن یا گیر کردن شی خارجی در لوله خرطومی وجود دارد و بعد از روشن شدن موتور صدای زیادی می دهد.

چطور صدای جاروبرقی را کم کنیم

چطور صدای جاروبرقی را کم کنیم؟

بعد از شناخت دلایل صدای زیاد جاروبرقی، به روش های مختلفی می توان مشکل را حل کرد. برخی از راهکارهای مناسب در این زمینه عبارتند از:

  • تمیز کردن و تعویض فیلترها: فیلترهای جاروبرقی به مرور زمان با گرد و غبار و آلودگی‌ها مسدود می‌شوند. گرفتگی فیلترها می‌تواند جریان هوا را مختل کند و باعث افزایش صدای جاروبرقی شود. با این کار ساده می توانید از مشکلات دیگری همچون یکسره شدن جاروبرقی جلوگیری کنید.
  • خالی کردن کیسه یا مخزن: اگر کیسه یا مخزن جاروبرقی پر باشد، مکش دستگاه کاهش می‌یابد و موتور برای جبران این افت مکش، بیشتر کار می‌کند که منجر به افزایش صدا می‌شود. دقت داشته باشید که نه تنها کیسه باید خالی باشد، بلکه سایز و نوع آن باید با مدل جاروبرقی تناسب داشته باشد.
  • لوله خرطومی را کاملا بررسی و هرگونه شی خارجی داخل آن را خارج کنید.
  • اگر لوله خرطومی دچار ترک و شکستگی شده است، باید تعمیر یا تعویض شود. در غیر این صورت هوا از داخل لوله به بیرون آمده و صدایی شبیه به سوت می دهد.
  • برس جاروبرقی را بررسی و گرفتگی های تجمع یافته در آن را تمیز کنید.
  • در برخی از مواقع ممکن است تمام قطعات داخلی جاروبرقی سالم باشند و صدای آزاردهنده از چرخ های آن باشد. اگر چرخ ها دچار شکستگی و آسیب شده باشند، در زمان حرکت جاروبرقی صدای زیادی ایجاد می کنند و نیاز به تعمیر یا تعویض دارند.
  • موتور و قطعات داخلی مرتبط با آن باید بررسی و عیب یابی شوند. این کار نیاز به تخصص بالایی دارد و توسط تعمیرکار باید انجام شود.
  • بدنه جاروبرقی را به طور کامل و دقیق بررسی کنید. شکستگی های بدنه در بسیاری از مواقع دلیل اصلی ایجاد صدای ازاردهنده دستگاه هستند. چون هوا از ترک های بدنه به بیرون می اید و صدایی سوت می دهد.
  • بلبرینگ داخل جاروبرقی باید توسط تعمیرکار بررسی شود. این قطعات به مرور زمان دچار ترک، شکستگی و سایش شده و به همین دلیل صدای زیادی ایجاد می کنند.
  • در برخی از مواقع صدای زیاد جاربرقی به دلیل نوع موتور آن است. چون جاروبرقی هایی که موتور AC دارند صدای بیشتری نسبت به موتورهای DC ایجاد می کنند. البته صدای غیرطبیعی به نوع دستگاه ارتباط ندارد و ممکن است موتور خراب باشد.
  • جاروبرقی را به طور مرتب سرویس کنید: جاروبرقی را به طور مرتب توسط یک تعمیرکار متخصص سرویس کنید تا از سالم بودن تمام قطعات آن و عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید.
  • شکستگی لوله خرطومی: در حالت کلی هر چیزی که باعث مسدود شدن مسیر عبور هوا و گرد و غبار در لوله های جاروبرقی شود، در نهایت باعث ایجاد صدای زیاد و غیرطبیعی در آن خواهد شد. در زمان جارو کشیدن ممکن است روی لوله خرطومی شکستگی هایی ایجاد شود و به همین دلیل صدای زیادی می دهد که براحتی قابل رفع است.
  • احتمال خرابی و کثیفی فن جاروبرقی وجود دارد. به دلیل تجمع گرد و غبار زیاد روی فن به مرور ممکن است پروانه های آن به سختی بچرخند و صدایی شبیه به ناله ایجاد می کنند. با باز کردن جاروبرقی و تمیز کردن آن می توان این مشکل را حل کرد. اگر فن و موتور و سایر قطعات آن خراب است باید این قطعه را تعویض یا تعمیر کنید.

جمع بندی

بهترین کار برای جلوگیری از ایجاد صدای زیاد و غیرطبیعی جاروبرقی، استفاده درست از آن است. تعویض و تخلیه به موقع کیسه جاروبرقی، تمیز کردن لوله های جاروبرقی و تعویض به موقع فیلتر از جمله راه های مناسب در این زمینه هستند. علاوه براین، با سرویس دوره ای و به موقع جاروبرقی نیز می توان تا حد زیادی این قبیل مشکلات را حل و از خسارت های هنگفت جلوگیری کرد.

دیدگاهتان را بنویسید