رپورتاژ آگهی

استیبل کوین چیست و انواع آن کدامند

استیبل کوین چیست و انواع آن کدامند

در بازار ارز دیجیتال انواع رمز ارز استیبل کوین وجود دارند که قیمت ثابت دارند و بیشتر نقش کاتالیزور را بازی می‌کنند و در واقع این ارزها در این بازار پرنوسان می‌توانند ناجی افراد باشند. این ارزها با نام ارز دیجیتال پایدار نیز شناخته می‌شوند و در انواع مختلف وجود دارند که مهم‌ترین آنها ارز USDT است که اگر در این بازار فعالیت دارید حتماً از آن استفاده کرده‌اید. گفتنی است که کاربرد این رمز ارزها به واسطه‌ی امکان انتقال سریع و ارزان پول، مورد توجه بسیاری از تریدرها قرار گرفته است. به طور کلی هر استیبل کوین یک ارز دیجیتال محسوب می‌شود که به یک دارایی خارجی ثابت ارتباط دارد. حال قصد داریم در ادامه توضیحات بیشتری را درباره‌ی این نوع ارزها ارائه دهیم.

هدف کلی از طراحی استیبل کوین‌ها

همانطور که گفتیم هدف کلی بکارگیری این نوع ارزها کنترل و مدیریت نوسانات در بازار ارز دیجیتال است. در واقع استیبل‌کوین‌ها با ثابت نگه داشتن ارزش ارزها یا کالاها در برابر ارزش دارایی مانند از دارایی خارجی مراقبت می‌کنند. ضمناً توجه داشته باشید که هدف اصلی این نوع ارزها، کمک به در نظر گرفتن فضایی مناسب و قابل اعتماد به جهت افزایش مقبولیت دارایی‌های دیجیتال است. ناگفته نماند که در حال حاضر ارزش معتبرترین استیبل کوین‌ها نسبت به پول فیات یعنی دلار با نسبت یک به یک است. حال اجازه دهید درباره‌ی مهم‌ترین دلایل بکارگیری این نوع رمز ارزها، موارد زیر را اشاره کنیم:

– نوسانات کمتر. پر واضح است که سرمایه‌گذاران در بازار ارز دیجیتال به ارزهایی که پشتوانه ارز فیات دارند، اعتماد بیشتری می‌کنند چرا که این موضوع ممکن است دارایی‌‌شان را از نوسانات شدید بازار در امان نگه داشته باشد. برای مثال در سال 2010 وقتی دو برنامه نویس سفارش 2 پیتزا به قیمت 10 هزار بیت کوین داشته‌اند، ارزش کلی خرید در حدود 30 دلار بوده است اما در حال حاضر این مقدار غیر قابل تصور است.

– روش پرداختی مناسب. استیبل کوین‌ یک روش پرداختی مناسب برای تسویه حساب‌های فرا مرزی است. در واقع بکارگیری این روش فوق العاده کارآمد، سریع‌تر و ارزان بوده و نسبت به دیگر روش‌ها مانند سویفت غیر قابل مقایسه است که هم زمان‌بر بوده و هم هزینه‌های بیشتری را در بر دارد.

معرفی انواع استیبل‌کوین‌

استیبل کوین‌ دارای انواع مختلفی است که در این بخش به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

– با پشتوانه فیات. این نوع استیبل‌کوین اولین نوع از رمز ارزهاست که بوسیله فیات پشتیبانی می‌شود. در واقع اگر نیاز به انتشار این نوع ارزها باشد، به ازای هر واحد یک دلار در حساب بانکی امن نگهداری می‌شود که این موضوع بدون صرف زمان و هزینه است. به طور کلی افراد می‌توانند از این نوع استیبل‌کوین برای تبدیل فیات و ارز بهره‌مند شوند.

– با پشتوانه رمز ارز. از استیبل کوین‌های با این نوع پشتوانه می‌توان به ارز دیجیتال دای اشاره کرد که اتریوم را به عنوان پشتوانه به همراه دارد. در واقع دای در قالب یک ارز پایدار غیرمتمرکز عمل کرده تا به الان مشکل خاصی نیز برای سرمایه‌گذاران ایجاد نکرده است. ناگفته نماند که برای ارائه هر واحد دای، دو دلار ارز رمزنگاری شده در قالب ضمانت در نظر گرفته می‌شود.

– با پشتوانه الگوریتمی. این نوع استیبل‌کوین‌ها بدون پشتوانه اما الگوریتمی هستند. وظیفه‌ی این نوع ارزها بررسی عرضه و تقاضا در بازار است و در واقع هر زمان که قیمت در پایین‌ترین سطح قرار داشته باشد، خرید انجام داده و در بالاترین نقطه قیمتی نیز فروش شکل خواهد گرفت. این کار برای این منظور انجام می‌شود که قیمت ارزهای دیجیتال با پول‌های فیات با دلار تطابق داشته باشد. ضمناً ناگفته نماند که این نوع استیبل کوین به قراردادهای هوشمند متکی هستند.

– با پشتوانه کالا. در این خصوص می‌توانیم به طلا، نقره، بشکه نفت و… اشاره کنیم که در واقع یک استیبل‌کوین این‌چنینی به طور کامل می‌تواند از کالاها بعنوان پشتوانه بهره برده و از قیمت آن استفاده کند. همچنین در نظر داشته باشید که شرکت صادر کننده‌ی این نوع ارزها با پایه ثابت، به ازای هر واحد همان مقدار کالا را در قالب پشتوانه خریداری و در مکان دلخواه نگهداری می‌کند.

مزایا و معایب بکارگیری استیبل کوین

مزایا و معایب بکارگیری استیبل کوین

این نوع ارزها هر کدام دارای معایب و مزایای خاص خودش هستند که در ادامه به مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • مزایا

– پشتوانه‌ی اکثر ارزهای دیجیتال پایدار، دارایی‌های واقعی هستند.

– بکارگیری آن‌ها برای انجام معاملات شدنی است.

– هزینه‌ی تراکنش‌های انجام شده استیبل کوین‌ها پایین است.

– انتقال دارایی با استفاده از این ارزها با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

– از ارزها با پایه ثابت برای حفظ دارایی در بازار پرنوسان استفاده می‌شود.

– امکان خرید انواع ارز و طلا به شکل دیجیتال با استفاده از استیبل‌کوین‌ها فراهم است.

  • معایب

– این نوع ارزها به شرکت‌های خاص و بازار کریپتو وابسته است.

– اگر بازار کریپتو برچیده شود، کلیه‌ی سرمایه‌ها در استیبل‌کوین‌ها نیز از دست می‌رود.

– نوع بدون پشتوانه‌ی این ارزها قابل دستکاری هستند.

مهم‌ترین استیبل کوین‌‌ها

در این بخش قصد داریم درباره‌ی مهم‌ترین و محبوب‌ترین استیبل‌کوین‌ها صحبت کنیم تا اگر شناختی درباره‌ی آن‌ها ندارید، اطلاعات مناسبی بدست آورید. در حال حاضر محبوب‌ترین استیبل‌کوین تتر است که در سال 2014 راه‌اندازی و خیلی زود به پراستفاده‌ترین رمزارز تبدیل شده است.

یواس‌دی کوین دومین ارز با پایه ثابت است که بوسیله‌ی شرکت متمرکز پشتیبانی می‌شود و البته پشتوانه نقدی دارد. از طرفی دلار بایننس نیز یک رمز ارز پایدار اختصاص محسوب می‌شود که با علامت اختصاری BUSD شناخته می‌شود. از دیگر استیبل کوین‌ها نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • DAI (دای).
  • TUSD (ترو یو‌اس‌دی).

مهم‌ترین استیبل کوین‌‌ها

 

جمع‌بندی

همانطور که عنوان کردیم هدف اصلی بکارگیری انواع استیبل کوین مدیریت ریسک بوده است که در حال حاضر افراد بنا به نیازشان از هر کدام از رمز ارزهای عنوان شده استفاده می‌کنند. به طور کلی استیبل‌کوین یک ابزار قدرتمند است که به افزایش محبوبیت و مقبولیت بازار ارز کمک کرده است و احتمالاً با حذف این نوع ارزها، سرمایه‌گذران کمتر دست به ریسک خرید و فروش ارز دلخواه می‌زنند. شما می توانید برای خرید و فروش استیبل کوین ها از کوینکس استفاده کنید. حال برای اینکه بتوانید اطلاعات بیشتری از این نوع ارزهای بازار ارز دیجیتال بدست آورید کافی است که به وب‌سایت کوینکس فارسی مراجعه نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید