رپورتاژ آگهی

کاربرد ارزهای دیجیتال چیست؟ آشنایی با کاربردهای جذاب رمزارزها

کاربرد ارزهای دیجیتال چیست؟ آشنایی با کاربردهای جذاب رمزارزها

قصد داریم تا به بررسی کاربرد ارزهای دیجیتال بپردازیم و ببینم که ارزهای دیجیتال علاوه بر سرمایه‌گذاری و ذخیره ارزش، چه کاربردهای وسیع یا غیروسیع دیگری در زندگی روزمره ما دارند.

به نظر می‌رسد ارزهای دیجیتال تا به امروز بیشتر وسیله‌ای برای ذخیره ارزش و سرمایه‌گذاری بوده‌اند. اما نباید فراموش کرد که هر ارز دیجیتال جدیدی که طراحی می‌شود، هدف مشخصی را دنبال می‌کند و کاربرد مشخصی هم دارد. به همین خاطر در ادامه قصد داریم تا به بررسی کاربرد ارزهای دیجیتال بپردازیم و ببینم که ارزهای دیجیتال علاوه بر سرمایه‌گذاری و ذخیره ارزش، چه کاربردهای وسیع یا غیروسیع دیگری در زندگی روزمره ما دارند. اگر دریافت اطلاعات بیشتر درباره ارزهای دیجیتال و کاربرد آن‌ها برای شما نیز جذاب است، پس با ما همراه شوید.

آشنایی با کاربرد ارزهای دیجیتال چیست؟

ارزهای دیجیتال یا کریپتوکارنسی‌ها «Crypto Currency» ارزهای رمزنگاری شده و غیرمتمرکزی هستند که توسط هیچ دولت، بانک یا نهاد مرکزی کنترل نمی‌شود. بیت‌کوین «https://bitpin.ir/coin/BTC/» اولین ارز دیجیتال جهان بود که در سال‌های 2008 و 2009 ظهور کرد. پس از بیت‌کوین، صدها ارز دیجیتال دیگر ظهور کردند که هریک اهداف، برنامه‌ها و کاربردهای خاص خود را داشتند. اما به‌صورت کلی در بیان کاربرد ارزهای دیجیتال می‌توان گفت:

  • سهولت در نقل و انتقال وجوه بین‌المللی

به احتمال زیاد برای شما یا اطرافیان شما پیش آمده است که بخواهند یک محصول را از یک سایت خارجی خریداری کرده یا مبلغی را به حساب شخصی در خارج از کشور انتقال دهند. در این صورت باید شخص ویزا کارت، مستر کارت یا حساب پی‌پال و دیگر حساب‌های خارجی را داشته باشد تا بتواند این پرداخت یا واریز را انجام دهد. اما در معامله با ارزهای دیجیتال، نیازی به داشتن یک کارت یا حساب خاص نیست. افراد در دور افتاده‌ترین نقاط دنیا نیز می‌توانند یک کیف‌پول آنلاین داشته باشند و بدون مرز برای دیگر افراد ارز دیجیتال ارسال کنند. بنابراین یکی از مهم‌ترین کاربردهای ارز دیجیتال، ایجاد سهولت در نقل و انتقالات مالی بوده است. تحریم‌ها باعث شده است تا انتقال وجه برای کاربران ایرانی دشوارتر نیز شود، اما ارز دیجیتال از مرز تحریم‌ها فراتر رفته و هیچ محدودیتی برای پرداخت در هیچ کجای دنیا ایجاد نمی‌کند!

  • سرمایه‌گذاری بلندمدت

همانطور که از قبل هم اشاره شد، از ارزهای دیجیتال بیشتر برای سرمایه‌گذاری استفاده می‌کنند. درواقع به این ارزها به چشم دارایی‌های ارزشمند نگاه می‌شود. ارزهای دیجیتال بر بستر شبکه غیرمتمرکز بلاکچین «Blockchain» عرضه می‌شوند. همچنین کل سیستم مالی و حتی غیرمالی جهان نیز به سمت غیرمتمرکز شدن گام برمی‌دارد. بنابراین سیستم‌های غیرمتمرکز مانند ارزهای دیجیتال در آینده، بسیار بیشتر از امروز ارزش خواهند داشت. به همین خاطر افراد روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری می‌کنند تا بتوانند در آینده از سود حاصل از آن‌ها بهره‌مند شوند. بنابراین دیگر کاربرد ارزهای دیجیتال، قابلیت سرمایه‌گذاری روی آن‌ها است. درواقع از طریق صرافی‌های رمزارزی آنلاین می‌توان هر نوع ارز دیجیتالی را خریداری کرده و در کیف‌پول خود نگهداری کرد.

آشنایی با کاربرد ارزهای دیجیتال چیست؟

  • ذخیره ارزش دارایی‌ها

ارزهای دیجیتالی مانند بیت‌کوین با دارایی‌هایی همچون طلا مقایسه می‌شوند. از دیرباز مردم دارایی‌های خود را برای مراقبت از گزند تغییرات دوران‌ها به طلا تبدیل می‌کردند. طلا فلزی است که همیشه ارزشمند بوده و هست. بنابراین وسیله ایده‌آلی برای ذخیره ارزش است. اگرچه ارزهای دیجیتال نمی‌توانند به دلیل نوسانات قیمت زیادی که دارند، به‌صورت دقیق با طلا مقایسه شوند، اما آن‌ها نیز در شرایط خاص می‌توانند باعث ذخیره ارزش دارایی‌های در برابر تورم شوند. به همین خاطر است که برخی از افراد در صورت بحران‌های مالی، دارایی‌های خود را صرف خرید ارزهای دیجیتال پایه و ارزشمند می‌کنند تا ارزش دارایی خود را حفظ کنند یا ارزش آن را بالا ببرند!

  • تراکنش‌های خصوصی

گفتیم که هر ارز دیجیتال هدف و کاربرد مشخصی دارد. برخی از ارزهای دیجیتال مانند زی‌کش «ZEC»، مونرو «XMR» یا پیواکس «PIVX» که ساختار محرمانه‌ای دارند، به کاربران این امکان را می‌دهند تا بتوانند تراکنش‌های مالی محرمانه و خصوصی انجام دهند. یعنی افراد می‌توانند بدون توضیح داده به مراکز مالی یا بانک‌ها، پرداخت‌های خود را انجام داده و معاملات خود را به سرانجام برسانند. البته برخی‌ها معتقدند که این امکان باعث سهولت در انجام کارهای خلاف و نقل‌وانتقالات غیرقانونی می‌شود. در هر صورت هر کاربرد یا قابلیتی می‌تواند مزایا و معایبی داشته باشند که ارزهای دیجیتال نیز از این قاعده مستثنی نیستند!

  • ایجاد سرگرمی

برخی از پلتفرم‌های رمزارزی روی امکانات و قابلیت‌های مربوط به سرگرمی متمرکز هستند. برای مثال، شبکه ارز دیجیتال ترون «Tron» در صدد ایجاد بستری غیرمتمرکز و رایگان برای تولید هر نوع محتوایی است که می‌تواند مانند شبکه‌های اجتماعی امروزی، موجبات سرگرمی برای افراد را فراهم سازد. البته نمونه‌های ارز دیجیتال سرگرمی محور زیاد است. البته برخی از ارزهای دیجیتال مانند مم‌کوین‌ها «Memecoin» کلاً با هدف سرگرمی ایجاد می‌شوند که حتی لوگو و نام آن‌ها نیز طنزگونه است که از جمله آن‌ها می‌توان دوج‌کوین «Dogecoin» و شیبا اینو «Shiba Inu» را نام برد. این مم‌کوین‌ها می‌توانند برای انجام پرداخت‌های آسان و کوچک هم بسیار مناسب باشند. بنابراین از دیگر کاربرد ارزهای دیجیتال می‌توان به قابلیت‌هایی که آن‌ها می‌توانند در سرگرمی داشته باشند، اشاره کرد.

  • کسب درآمد از بازی‌های ویدئویی

ارزهای دیجیتال و پلتفرم‌های مبتنی‌بر شبکه‌های غیرمتمرکز امکان کسب درآمد از بازی‌های ویدئویی را نیز فراهم کرده‌اند. در گذشته افرادی که به بازی‌های رایانه‌ای و ویدئویی علاقه داشتند، ساعت‌های بسیاری از عمر خود را صرف بازی می‌کردند بدون این که چیزی به‌دست بیاورند. اما امروزه بازی‌های کریپتویی با محوریت کسب درآمد ایجاد شده‌اند و گیمرها می‌توانند در جریان بازی با برنده شدن در نبردها، توکن کسب کرده و سپس توکن‌ها را به کیف‌پول یا صرافی انتقال دهند. از طریق صرافی می‌توان توکن‌ها را فروخته و به پول نقد تبدیل کرد. برای مثال، شما می‌توانید توکن‌هایی که در جریان یکی از بازی‌های کریپتویی کسب کرده‌اید را به صرافی بیت پین منتقل کرده و آن‌ها را بفروشید. سپس پول حاصل از فروش توکن‌ها را به کارت بانکی خود منتقل کنید!

  • وام‌های ‌ارز دیجیتال 

پیشرفت ارزهای دیجیتال و گسترش فناوری بلاکچین منجر به ایجاد برنامه جدیدی تحت عنوان دیفای «DeFi» شده که به‌معنای «امور مالی غیرمتمرکز» است که شاخه‌های بسیاری دارد. اما در یکی از شاخه‌های دیفای می‌توان از طریق برخی از پلتفرم‌های ارز دیجیتال، وام دریافت کرد. وام ارز دیجیتال که به هیچ ضامنی نیاز ندارد. بلکه خود ارزهای دیجیتال یک شخص می‌تواند ضامن وی برای دریافت وام باشد. یعنی فردی که مقداری از سرمایه خود را صرف خرید ارزهای دیجیتال کرده است و در زندگی شخصی خود به پول نیاز دارد، می‌تواند سرمایه خود را وثیقه کرده و ارز دیجیتال به‌عنوان وام دریافت کند. مدت زمانی مشخصی هم برای بازپرداخت این وام‌ها وجود ندارد. فقط تا زمانی‌که شخص وام خود را تسویه کند، سرمایه وی در نزد پلتفرم وام دهنده، بلوکه خواهد بود!

می‌بینید که کاربرد ارزهای دیجیتال شامل چندین گزینه مختلف است که موارد نامبرده تنها بخشی از آن‌ها بودند. پیشرفت تکنولوژی بلاکچین، بر کاربرد ارزهای دیجیتال نیز افزوده خواهد شد. به طوری‌که به احتمال بسیار زیاد، این ارزها آینده اقتصاد جهان را رقم خواهند زد.

خرید ارزهای دیجیتال در صرافی «بیت پین»

خرید ارزهای دیجیتال در صرافی «بیت پین»

به‌صورت معمول وقتی افراد به کاربرد ارزهای دیجیتال و قابلیت‌های آن‌ها پی می‌برند، تمایل به سرمایه‌گذاری روی این ارزها پیدا می‌کنند. ممکن است شما نیز به خرید ارزهای دیجیتال علاقه‌مند شده‌اید و می‌خواهید روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید، اما شاید نسبتاً به مقدار سرمایه‌گذاری خود تردید داشته باشید. خبر خوب این است که با حداقل سرمایه هم می‌توان روی ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کرد. برای مثال، حداقل مبلغ خرید ارزهای دیجیتال در صرافی بیت پین برابر با 100 هزار تومان است.

منبع: https://bitpin.ir/

دیدگاهتان را بنویسید