رپورتاژ آگهی

چرا بازی های آنلاین محبوبیت ویژه ای بین جوانان دارند؟

چرا بازی های آنلاین محبوبیت ویژه ای بین جوانان دارند؟

تحقیقات نشان می ‌دهد که در زمان قرنطینه، زمان آنلاین بودن افراد در فضای اینترنت افزایش چشمگیری داشته است. این افزایش 46 درصدی در بازی های آنلاین و بازی ‌های موبایل باعث افزایش 24 درصدی درآمد کمپانی های ساخت بازی موبایل بوده است. برقراری ارتباط با دوستان از طریق بازی آنلاین، ایجاد نوعی عادی بودن و ارتباط، کاهش خستگی یا زمان مکالمه برای فرار از دنیای واقعی و ناراحت کننده افراد در برهه روانی نامناسب از دلایل افزایش محبوبیت بازی های آنلاین بوده است.

با این حال، حتی قبل از دوران کرونا، بازی های آنلاین روز به روز محبوب‌ تر می ‌شدند و بسیاری از جوانان این شکل از فعالیت را به عنوان راهی برای حفظ ارتباط مجازی با دوستان و افراد انتخاب می ‌کردند. در این مطلب به دلایل محبوبیت بازی های آنلاین بین جوانان خواهیم پرداخت.

تاریخچه بازی های اینترنتی

زمانی قدرت بازی های اینترنتی بالا رفت که علاوه بر گسترش صنعت تولید و طراحی این بازی ها، هزینه اینترنت نیز کاهش چشمگیری پیدا کرد. در سال 1969 نخستین گام ها در حوزه بازی آنلاین برداشته شد و در اواخر دهه 1970 و زمانی که BBS ها متداول شده بودند، بازی های آنلاین و اینترنتی نیز وارد جهان جدیدی شده و محبوبیتی مضاعف پیدا کردند.

بعد از تجربه تعامل چند نفره آنلاین در دهه 1980 سرویس های تجاری آنلاین ظهور پیدا کرده و بازی های آنلاین نیز که برای کاربران جذابیت متفاوتی داشتند، وارد فضای مجازی شدند. با تکامل فناوری های اینترنتی که مهمترین آنها فلش و جاوا بودند، در دهه 1990 استفاده از اینترنت رشد بی نظیری پیدا کرد و فرصت مناسب برای کمپانی های سازنده ایجاد شد.

چرا جوانان تا این حد از بازی های آنلاین لذت می برند؟

سوال مهمی که باید به آن پاسخ دهیم این است که چرا افراد بازی آنلاین را انتخاب می کنند؟ احساس می کنند از شرکت در این فعالیت چه چیزی به دست می آورند؟ در اینجا برخی از این دلایل را بررسی می کنیم تا به شما کمک کنیم که بفهمید چرا بازی آنلاین اینقدر محبوب است و چرا فرزند شما از صرف زمان زیادی برای شرکت در آن لذت می برد.

بازی آنلاین

  • فرار از واقعیت

بازی آنلاین به جوانان امکان فرار از واقعیت را می دهد، فرصتی برای ایجاد دنیایی که در آن می توانند کنترل همه چیز را داشته باشند و احتمالا بهتر از دنیایی است که در آن زندگی می کنند. طلاق، مسائل مدرسه، قلدری، نقل مکان به یک منطقه جدید همه و همه از بازی ها یک آرامش دهنده و فرصتی برای استراحت از آنچه در دنیای واقعی است می سازد. بازی کردن می تواند تسکین استرس بسیار خوبی برای جوانان باشد، این بازی ها می توانند استرس های مدرسه، استراحت از تکالیف، رهایی از استرس های روزمره زندگی یا مسائل مربوط به روابط و فکر نکردن به مسائل را با غرق شدن در یک فعالیت کاهش دهند.

  • رفتن در هویت شخصی دیگر

برای برخی از کودکان که تعامل اجتماعی برایشان دشوار است یا مورد آزار و اذیت قرار می‌ گیرند، بازی آنلاین با دیگران می ‌تواند فعالیت اجتماعی آنها باشد، جایی که می ‌توانند احساس امنیت کنند و بخشی از چیزی باشند که در دنیای واقعی نمی ‌توانند به آن دست پیدا کنند. برای برخی افراد دوست یابی که رودر رو نباشد بسیار راحت تر است. آنها احساس می ‌کنند کمتر از نظر ظاهری یا رفتارشان مورد قضاوت قرار می ‌گیرند زیرا سایر گیمرها فقط به بازی علاقه دارند. آنها از بازی کردن، برنده شدن و گپ زدن با دیگران لذت می برند.

  • درگیر کردن ذهن و ایجاد هیجان

بازی می تواند افراد را از نظر ذهنی درگیر کند، ارائه چالش ها، سطوح و معماهای مختلف یک محرک مغز است و افراد از چالش هایی که ارائه می کنند و هیجان حاصل از انجام آن لذت می برند.

  • بازی با دوستان؛ ایجاد یک حس جمعی

انجام بازی های آنلاین آدرنالین فوق ‌العاده ‌ای ایجاد می ‌کند، سر و صدا و هیجان زیادی که به نظر نمیرسد از دیگر اشکال سرگرمی دریافت کنند. بازی‌ های آنلاین به بازیکن این امکان را می ‌دهند که همزمان با چند نفر بازی کند، با هم کار کنند و به صورت تیمی و دسته جمعی یک بازی مجازی را ایجاد کنند و در برد و باخت با هم همراه باشند.

بازی آنلاین

  • هیجان ناشی از برد

بازی ‌ها می‌ توانند رقابت دوستانه را تشویق کنند. بازی آنلاین جایی است که بازیکنان می‌ توانند با هم سرگرم شوند، چت کنند و چیزی برای آن ها فراهم شود که محرک بوده و به آنها اجازه خلاقیت دهد. هیجان ناشی از این بازی ها، بازیکنان را از استرس ها و ناراحتی های روزمره و بارهای روانی روحشان رها می کند.

در پایان

هیجان و کاهش استرس ناشی از بازی های آنلاین برای گیمرها به همان اندازه که دیگر افراد از دیدن فیلم ها یا رفتن به تفریحات دیگر لذت میبرند لذت بخش است و همانطور که دیگران حاضرند برای تفریح و کاهش اضطراب های خود هزینه بپردازند گیمر ها نیز برای پیشرفت و در نتیجه لذت بیشتر از بازی خود حاضرند هزینه کنند. این امر کاملا بدیهی و منطقی است. مواردی مانند خرید ارز ها و الماس بازی ها مانند جم فری فایر یا گلدپس و یا موارد این چنینی امری کاملا طبیعی و منطقی برای گیمر هاست. چرا که افراد برای رفتن به سینما، تئاتر یا تله کابین و سقوط آزاد نیز هزینه آن را پرداخت می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید