رپورتاژ آگهی

ابزار لازم برای ساخت ظروف چوبی

ابزار لازم برای ساخت ظروف چوبی

زیبایی و حس خوب ظروف و وسایل چوبی باعث شده تا شاهد استفاده افراد از انواع مختلف وسایل و ظروف چوبی باشیم. این ظروف تنوع بسیار بالایی دارند و با جنس‌های مختلفی نیز تولید می‌شوند. برخی از آن‌ها به صورت تزئینی بوده و برخی دیگر نیز به راحتی برای صرف غذا و خوراکی‌های مختلف استفاده می‌شوند. ساخت ظروف با توجه به شکل و طراحی آن‌ها به صورت‌های مختلفی انجام شده و به ابزار متنوعی نیز نیاز دارد. اگر شما هم به ظروف چوبی و ساخت آن‌ها علاقه دارید با ما همراه داشید تا در ادامه به بررسی ابزار‌های موردنیاز برای تولید این ظروف بپردازیم.

معرفی ابزار‌های موردنیاز

ابزارهای مورد استفاده در نجاری و چوب‌بری بسیار متنوع هستند و هر کدام برای موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای ساخت ظروف چوبی به برخی از ابزار‌های خاص نیاز است تا بتوان هر نوع ظرفی را با هر طرحی ایجاد کرد. در ادامه این ابزار‌ها معرفی شده‌اند.

علاوه بر ابزار، انتخاب چوب نیز در طراحی و ساخت ظروف اهمیت زیادی دارد. به عنوان مثال برای ساخت یک ظرف گرد مانند می‌توانید از چوب درخت توس یا گردو استفاده کنید. این چوب‌ها هم دوام بالایی داشته و هم دارای ثبات ابعادی مناسب هستند.

  • دستگاه خراطی

یکی از دستگاه‌های بسیار مهم و کاربردی در صنعت چوب، دستگاه خراطی است. این وسیله هم برای تزئین و هم کنده کاری بر روی وسیله‌ها و سازه‌های چوبی کاربرد دارد. در سایز‌های مختلف کوچک تا بزرگ نیز وجود دارد که می‌توانید با توجه به نیاز و حجم تولیدی خود از میان آن‌ها انتخاب و خریداری کنید. در ساخت ظروف چوبی نیز حتماً به دستگاه خراطی نیاز دارید.

  • مغار خراطی

مغار خراطی وسیله دیگری است که برای کنده کاری و تراشیدن چوب کاربرد دارد. مغار نیز مدل‌های مختلفی دارد که با نام‌های گلویی، سرگرد، تخت و … تولید می‌شود. همچنین سایز‌های متنوعی از آن در بازار موجود است. از هر سایز با توجه به نوع طراحی موردنظر بر روی چوب استفاده می‌شود.

  • گیره

برای ایجاد هر گونه تغییر بر روی چوب باید آن را به کمک گیره محکم در جای خود قرار دهید تا تسلط بیشتری برای کار بر روی آن داشته باشید. به این منظور از گیره مناسب نجاری استفاده می‌شود که یکی از پرکاربردترین و مهم‌ترین وسایل مورد استفاده در صنعت چوب است. گیره‌ها نیز همانند سایر ابزار‌ها در سایز‌های مختلفی تولید می‌شوند تا به راحتی متناسب با نیاز خود از آن‌ها استفاده کنید.

گیره‌ها در دو نوع گیره دستی و گیره روی میز وجود دارند که هر کدام برای موارد خاصی استفاده می‌شوند. گیره دستی معمولاً برای کنترل مونتاژ قطعات، نگهداری قطعه چوب‌ها در کنار هم و پرس استفاده می‌شود. نوع رومیزی آن نیز به صورت ثابت بر روی میز قرار گرفته و برای تعمیر، سنباده زدن و صاف و صیقلی کردن چوب‌ها استفاده می‌شود.

گیره چوب

  • چوب ساب قارچی

یکی از انواع چوب ساب‌هایی که در صنعت چوب استفاده می‌شود، مدل قارچی است. برای انجام عمل چوب سابی به کمک این دستگاه می‌توان آن را بر روی دریل یا دستگاه فرز نصب کرد. شکل آن دقیقاً شبیه به قارچ است و بیشترین استفاده آن برای براده برداری و پرداخت چوب‌های قارچ مانند و گرد است. استفاده از این چوب ساب برای پرداخت چوب یا باربرداری به صورت خشن صورت می‌گیرد.

معمولاً مهم‌ترین مراحل برای ساخت ظروف چوبی، مراحل سنباده زنی، پولیش و پرداخت هستند. از این رو باید با دقت بسیار بالا ابزار و وسایل موردنیاز انتخاب و خریداری شوند. نوع ابزار در تمیزی و صیقلی شدن کار نهایی تأثیر زیادی دارند. کنده کاری و گود کردن چوب به راحتی با این چوب ساب قابل انجام است. می‌توانید انواع مختلف کاسه تراشی، منبت کاری و پیکر تراشی را به کمک این وسیله انجام دهید. ایجاد هر نوع سطوح منحنی به کمک آن صورت می‌گیرد.

  • سنباده پره‌ای

فرآیند تولید وسایل و ظروف چوبی در چند مرحله مشخص انتخاب، برش چوب، مونتاژ و سنباده زنی صورت می‌گیرد. سنباده زنی یکی از مراحل بسیار مهم است و باید با دقت و ظرافت بالایی صورت گیرد. انتخاب نوع سنباده نیز بر اساس نوع چوب صورت می‌گیرد. یکی از انواع سنباده‌هایی که برای منبت کاری و ساخت ظروف چوبی استفاده می‌شود، سنباده پره‌ای است. پره‌های این سنباده به صورت گرد در کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند.

 

برای استفاده از آن باید ابتدا بر روی دستگاه سنباده زن قرار گرفته تا بتوان فعالیت سنباده زنی را انجام داد. در نهایت سطحی صاف و صیقلی ایجاد شده و ظرف چوبی موردنظر شما زیبا و کاربردی خواهد بود.

  • لوازم ایمنی کار با چوب

علاوه بر تمام وسایل گفته شده، باید از لوازم ایمنی نیز هنگام کار استفاده کنید. به این صورت می‌توانید سلامت و امنیت خود را در حین کار با وسایل و ابزار گفته شده حفظ کنید. دستکش، لباس ایمنی، ماسک‌های مخصوص، عینک و … ازجمله مهم‌ترین وسایل ایمنی هستند که باید در تمام کارگاه‌های کوچک و بزرگ قرار داشته باشند.

  • دستگاه سی ان سی

سی ان سی ابزاری است که به صورت اتوماتیک و با دریافت برنامه مشخص، تغییراتی را بر روی سطح چوبی یا فلزی ایجاد می‌کند. این وسیله در صنعت چوب و ساخت وسایل چوبی بسیار کاربردی است. این دستگاه به کمک نرم‌افزار‌های کامپیوتری کنترل و هدایت می‌شود و انسان هیچ دخالتی در برش و شکل دادن به چوب ندارد. انواع مختلفی از طرح‌ها و ظروف چوبی را می‌توانید به راحتی با این وسیله ایجاد کنید. سی ان سی مخصوصا در تولید وسایل و قطعات ظریف و بسیار ریز کاربرد دارد. کاری که سی ان سی در زمان کم و با دقت بالا انجام می‌دهد، نیازمند صرف زمان و دقت بسیار بیشتری با دست است.

دستگاه سی ان سی

  • اور فرز

یکی دیگر از ابزار‌های کاربردی برای کار با چوب و ساخت وسایل چوبی، اور فرز است. انواع مختلفی از فعالیت‌ها مانند ابزار زنی، فرم دهی و شکل دهی به لبه چوب، پرداخت چوب، کف تراشی، سوراخ کاری و … به کمک این وسیله به سادگی انجام می‌شوند. انواع مختلفی از فعالیت‌های مرتبط با چوب را می‌توانید به کمک این ابزار انجام دهید. کافی است کمی خلاقیت داشته و نحوه کار با آن را به صورت کامل و دقیق آموزش ببینید. اور فرز نیز انواع مختلفی دارد که برای موارد زیادی به کار ‌می‌روند.

  • اره مویی

اره مویی دستگاهی است که برای علاقه‌مندان به هنر‌های چوبی و ساخت وسایل چوبی کاربردی است. اره مویی به صورت‌های مختلف دستی و برقی موجود است. معمولاً نمونه‌های دستی ساده‌تر و ارزان‌تر هستند اما اره مویی برقی کاربردی‌تر بوده و می‌توانید در زمان کمی فعالیت موردنظر خود را با آن انجام دهید. از اره مویی برای معرق‌کاری نیز استفاده می‌شود.

سخن آخر

کار با چوب بسیار جذاب و هیجان‌انگیز است. شاید شما هم با دیدن وسایل و ظروف چوبی علاقه داشته باشید خودتان دست به کار شده و وسایل چوبی زیبا بسازید. به این منظور در اولین قدم باید با ابزار‌های موردنیاز برای ساخت این وسایل آشنا شده تا بتوانید از آن‌ها استفاده کنید. پس از آن چوب مناسب را تهیه کرده و دست به کار شوید. ممکن است نتیجه اولین کار شما چندان رضایت بخش نباشد، اما پس از مدتی کار و تلاش در این زمینه می‌توانید به مهارت بالایی دست پیدا کرده و ظروف بسیار زیبا و جذاب ایجاد کنید.

 

منبع: گروه شرکت‌های پرسال

یک نظر در “ابزار لازم برای ساخت ظروف چوبی

  1. HASAN.HORMOZGANI گفت:

    با عرض سلام وخسته نباشید. بسیار عالی با برنامه خوبتان و سایت های مورد علاقه و بسیار کاربردی.که در اختیار ما قرارمیدهید.خودم علاقه شدید به ساخت ظروف،چوبی بخصوص،ساخت مجسمه های مختلف.تشکر فراوان .ولی من دنبال تهیه وسایل نجاری هستم.میشه کمک کنید ابزار رو برام معرفی کنید .ممنون

دیدگاهتان را بنویسید